Odcinek pierwszy: załóż to!

Hiszpańskojęzyczne telenowele to jedno z tych magicznych miejsc gdzie możemy zobaczyć pokojówki, a raczej służące pracujące w olbrzymich rezydencjach. Niekiedy wpisują się one w atmosferę domostwa, niekiedy zaś stają się nimi wbrew własnej woli. Pod wpływem różnych skomplikowanych życiowych zostają one zmuszone do wcielenia się w nową rolę. Poprzez założenie określonego stroju zostają zdegradowane. Osobą która pracuje w domu można pomiatać, wykorzystywać ją, upokarzać. Zmiana statusu społecznego staje się aktem transformacji z kobiety do służącej, czegoś zdecydowanie gorszego, podległego i wstydliwego.

Enamorada

Ivana, grana przez Gaby Espino, zakochuje się od pierwszego wejrzenia w Raimundzie. A taka miłość ja jak już się zdarzy nigdy nie jest usłana różami. Raimund jest w związku z Patty (Flavia Gleske) która chce zmusić go wstąpienia w związek małżeński. Przebiegła Patty zaczyna podejrzewać zdradę Raimunda, jego zaręczyny z Ivaną potwierdzają jej teorię. Niedługo po tym Ivana zatrudnia się w domu Contrerasów jako opiekunka do dziecka, a Patty zamierza odbić swojego narzeczonego, upokarzając Ivanę na oczach Raimunda

Pierwszego dnia, podczas rozmowy z dwoma zatrudnionymi tam pokojówkami dzwoni telefon. To właśnie panienka Patty wzywa do siebie nową służącą, a Ivana zamierza jej wytłumaczyć że doszło do pomyłki. Patty pokazuje Ivanie leżący na łóżku strój, prostą niebieską sukienkę z białym fartuszkiem. „Mam to włożyć?” – pyta zaskoczona Ivana. Patty odpowiada natomiast: „Cała służba takie nosi, nie zauważyłaś?” Dziecko którym Ivana ma się opiekować dopowiada, że jeśli tego nie założy, będzie się wyróżniać od reszty pracowników domowych.

Enamorada cap. 9

Chwilę po tym, Ivana ubrana w roboczą sukienkę Ivana stoi w kuchni razem z Rosemary (Tessy Castilla) i Delią (Carolina Perdigon). Ivana żałuje, że przyjęła tą pracę, twierdząc że w uniformie wygląda okropnie. Nie przekonuje to jednak Rosemary, która zawiązuje na jej talii przepisowy fartuszek.

Enamorada cap. 9

Raimundo odwiedza Patty. Podczas rozmowy prosi ona Rosemary, aby to nowa służąca przyniosła Raimundowi kawę. Rosemary sama proponuje wykonanie zadania, ale Patty nie życzy sobie dyskusji. W ogrodzie, do opiekującej się dzieckiem Ivany przybiega Rosemary, informując żeby podała ona kawę jej narzeczonemu. Zaskoczona Ivana wyjaśnia, że miała się zajmować Gaby. „Powiedziała, że to masz być ty”

Patty próbuje dowiedzieć się od Raimundo dla kogo ją zostawił. Gdy przekonuje go, że bardzo się co do niej rozczaruje, do pokoju wchodzi Ivana. Zaskoczony Raimundo pyta ją, dlaczego ma założony uniform. Ivana ucieka, a Patty mówi Raimundowi że Ivana pracuje w tym domu jako służąca. Zapłakanej w kuchni Ivanie Gaby każe posprzątać rozlaną kawę, ta jednak chowa się w spiżarni. W pokoju Gaby, poniżona Ivana ogląda się w lustrze. Nie dostrzega już zakochanej w Raimundzie dziewczyny, ale służącej w nijakim uniformie.

Enamorada cap. 10

El Rostro de Analía

Ana (w tej roli Elizabeth Gutiérrez) po operacji plastycznej rozpoczyna nowe życie. Zostaje zatrudniona przez Daniela w swojej rezydencji jako niania do Adrianity. Carmen, której to wnuczką jest Adri od początku nie może zrozumieć skąd wynika zafascynowanie Daniela nowo poznaną kobietą. Ale wnuczka Carmen potrzebuje opiekunki, a Daniel gotowy jest zaufać pięknej nieznajomej.

Carmen od początku jest źle nastawiona do Any i postanawia uprzykrzyć jej życie. Podczas przyjmowania do pracy informuje Anę, że „ludzie którzy pracują dla tej rodziny chodzą w strojach służbowych” i wręcza jej nowe ubranie.

El Rostro de Analía 1

Dochodzi do kłótni. Carmen informuje, że zgodziła się aby Ana pracowała tu ze względu na Daniela, ale nie pozwoli na pokazy mody w swoim domu. Carmen mówi jej, że jeśli Ana nie jest członkiem rodziny, ani przyjaciółką domu to obowiązują ją zasady. A ustala jest nie Ana, ale właśnie Carmen. Stawia Anę przed wyborem: „tutaj służba nosi uniformy, albo traci pracę. Załóz go albo odejdź”.

Ana przekonuję Carmen, że ma publicznie pokazywać się z Adrianitą, a ten strój nie przysporzy jej autorytetu. Carmen jest przeciwnego zdania i nie przekonują ją prośby o odstąpienie od zasad. To Ana ma wykonywać jej polecenia, nie na odwrót. Carmen nie pyta, czy Ana chce chodzić w uniformie, ona każe jej go założyć. A Ana, aby pracować w domu Daniela musi zapomnieć o swojej dumie.

El Rostro de Analía

Adrianita dopytuje się o swoją nową nianię. Carmen mówi jej, że Ana przebiera się do pracy w tym domu. Chwilę później wychodzi. Zdziwiona wnuczka pyta dlaczego ubrana jest jak sprzątaczka, skoro ma spotkać się z dyrektorką jej szkoły. Carmen uświadamia ją, że nie ważne co inni pomyślą, Ana ma chodzić w tym uniformie.

El Rostro de Analía

Amarte Asi

Piękna Margarita (grana przez piosenkarkę Litzy) postanawia skorzystać z szansy i wrócić do pracy jako niania aby utrzymać siebie i małego Frijolita. Pani domu Lucrecia (Marita Ballesteros) zgadza się przyjąć ją ponownie, jednak jak to podkreśla „z pewną małą zmianą”.

Amarte Asi

Przywrócona na stanowisko niania zmuszona zostaje do pracy jako służąca. W pracy poznaje inną pracownicę, która staje w jej obronie. Lucrecia stara się jak najbardziej poniżyć Margaritę, każąc jej zbierać pieniądze na kolanach, tak samo jak klękać musiała prosząc ją o pracę.

Amarte Asi

Rzadziej niż widzimy ubraną w uniform Margaritę natrafić można na sceny, kiedy to Lucrecia przypomina jej o obowiązku chodzenia w stroju służącej. Nie pomagają tłumaczenia Margarity, pani domu stara się jej przy każdej okazji przypominać o jej roli.

La Prisionera

Ostatnią zaś telenowelą w której bohaterka zostaje zmuszona do bycia służącą jest wyprodukowana w 2004 roku „Prisionera”. Grająca w niej rolę Guadalupe, aktorka Gabriela Spanic zostaje zmuszona przez Milagros (Gabriela Roel) do założenia fartuszka. Guadalupe rozpacza z tego powodu nieco bezpodstawnie, gdyż 2 odcinki później wraca już do swojego stroju.

La Prisionera

Jak widać, za każdy razem gdy dochodzi do zmiany roli na służącą trwa to od kilku do kilkunastu odcinków. Nie wiem czy jest to spowodowane – tempem akcji, spiętrzeniem wątków czy brakiem pomysłów jak motyw poniżenia wykorzystać w serialu. Ponadto wymuszona zmiana statusu społecznego wiąże się tylko z noszeniem określonego stroju, nie zaś z faktyczną pracą, gdyż ona nie jest w większości telenowel pokazywana. Być może taka już specyfika telenowel, gdzie skupia się na rozmowie, nie zaś na prozaicznych czynnościach życia codziennego.

1 Comment

  1. Pingback: Errata i podsumowanie roku 2010 |

Dodaj komentarz